Doa Keluar Rumah – Jom Amalkan

Awak semua yang beragama Islam, tak kira lelaki atau perempuan, kanak-kanak atau orang dewasa tolong baca doa keluar rumah. Tolong hafal dan amalkan setiap kali korang keluar.

Tak kisah lah korang keluar mencari nafkah, hantar anak ke sekolah atau keluar jumpa kawan. Keluar seorang atau ramai-ramai.

Mulai hari ini jadikan amalan setiap kali keluar baca doa keluar rumah. Pendek je korang. InshaAllah boleh hafal.

 


Doa Keluar Rumah – Jom Amalkan


Alhamdulillah aku dah amalkan doa keluar rumah ni sejak dulu lagi sebab emak selalu pesan. Itu lah nasihat yang keluar dari mulut emak setiap kali balik kampung.

Ajal maut tu memang dah ditetapkan tapi kita ikhtiar mohon perlindungan biar waktu kita dipanggil menghadap Tuhan dengan cara yang mudah.

Tak lain tak bukan kita ini makhluk yang lemah, semestinya kita akan selalu bergantung kepada Tuhan yang satu.

Hendaklah selalu berdoa dan yakin akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi.

Aku terpanggil nak kongsi doa keluar rumah sebab masih lagi bersedih tentang kes kematian Nur Farah Kartini dan aku yakin satu Malaysia simpati dan mendoakan beliau.


 

doa-keluar-rumah


Maksud Doa Keluar Rumah – Rumi

 

Dalam hadis dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjelaskan keutamaan doa ini,


إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، قَالَ: يُقَالُ حِينَئِذٍ: هُدِيتَ، وَكُفِيتَ، وَوُقِيتَ، فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِيَ وَكُفِيَ وَوُقِيَ؟


”Apabila seseorang keluar dari rumahnya kemudian dia membaca doa di atas, maka disampaikan kepadanya: ‘Kamu diberi petunjuk, kamu dicukupi kebutuhannya, dan kamu dilindungi.’

Seketika itu syaitan-syaitan pun menjauh darinya. Lalu salah satu syaitan berkata kepada temannya,

’Bagaimana mungkin kamu boleh mengganggu orang yang telah diberi petunjuk, dicukupi, dan dilindungi.’ (HR. Abu Daud 5095, Turmudzi 3426, dan disahihkan al-Albani)

 

Doa Keluar Rumah:

“Bismillahi Tawakkaltu ‘Alaallahi Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billah”

Maksudnya:

Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah. Tiada daya dan kekuatan kecuali dengan Allah.

 

maksud-doa-keluar-rumah


Salam Takziah Untuk Keluarga Nur Farah Kartini

Sayu sangat hati dengar berita tentang arwah Nur Farah Kartini yang hilang dan kemudian mayatnya ditemukan di Felda Gedangsa, Kuala Kubu Baharu dipercayai dibunuh.

Suspek telah ditangkap dan sekarang Polis tengah buat kerja. Tersebar pula spekulasi tentang berang jadi punca jenayah berlaku. Masih perlu dirungkai oleh pihak polis. Siasatan masih berlangsung.

Jadi kita doakan yang baik-baik supaya sisasatan berjalan lancar, pembelaan dapat ditegakkan. Ah sedih.


kronologi-nur-farah-kartini


Tengok video peguam dekat TikTok, dia terangkan yang kes pembunuhan macam ni boleh jadi macam-macam dari segi pembelaan.

Bila berlaku kes bunuh, suspek boleh beri hujahan yang baik  untuk melepaskan diri dan bagi alasan tidak sengaja bunuh, tiada niat nak membunuh atau dia bertindak sebab provokasi.

Orang belajar undang-undang lebih arif lah bab ni. Apa pun sebab tu peguam ingatkan supaya masyarakat tidak masuk campur dan elak sebarang spekulasi.

Bila baca kes arwah Nur Farah Kartini rasa sebak sangat. Walaupun tak kenal tapi tetap terasa kehilangan beliau.

Orang baik kan, semua perkara yang baik je yang berlegar. Suspek pun dah ditahan oleh pihak polis. Biar lah pihak berwajib jalankan tanggungjawab mereka.



 

Semoga perkongsian kali ini; doa keluar rumah memberi manfaat kepada korang yang membaca. Hidup di dunia yang kejam dan kurang kasih sayang amat menakutkan. Orang baik ramai sayang. 

Ulasan

  1. Sedih bila dengar berita-berita macam ni. Nyawa manusia ni bagaikan tiada nilai di mata manusia lain. Sampaikan sanggup membunuh. Semoga segala urusan Arwah dipermudahkan dan nasib dia terbela seadil-adilnya.

    BalasPadam
  2. Aduuuh tak tega bacanya 😭. Terkadang tak habis pikir kenapa orang mudah sekali membunuh sesama. Semoga keluarga yg ditinggalkan kuat menghadapi cobaan ini.

    Doa yg di atas saya juga baca selalu kak. Itu dulu diajarkan juga oleh guru agama saya saat sekolah. JD memang dah selalu baca tiap kali kemanapun. ❤️. Tapi saya nak coba hapalkan artinya, biar semakin paham maknanya

    BalasPadam
  3. Semoga kita dapat amalkan banyk doa dan perkara sunat walau di mana dan apa jua keadaan kita.
    Berita kematian beliau mmg mengemparkan semua org.. tak kesah la apa punca nya tapi jgn la smpai membunuh..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.